Ga naar de inhoud

Gedragscode

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich veilig en prettig voelt binnen onze vereniging. Daarom hebben wij een gedragscode en vertrouwenscontactpersoon (VCP). 

Gedragscode
In de gedragscode staan onze omgangsvormen beschreven. Wij vragen alle leden om kennis te nemen van de gedragscode. De gedragscode kunt u hier downloaden.

Bij het intakegesprek met potentiële nieuwe vrijwilligers (bijvoorbeeld bestuursleden of docenten) bespreken wij de gedragscode en vragen wij om zich daaraan te confirmeren. Indien door het bestuur gewenst doen wij met instemming van de kandidaat een referentiecheck.

Vertrouwenscontactpersoon (VCP)
De VCP is het eerste aanspreekpunt voor leden die te maken krijgen met grensoverschrijdend gedrag, zoals pesten, discriminatie, agressie of (seksuele) intimidatie.

Wat doet de VCP
• biedt een luisterend oor en stelt de melder op zijn/haar gemak
• adviseert over mogelijke vervolgstappen, maar lost de situatie niet zelf op
• verwijst indien nodig door naar een externe vertrouwenscontactpersoon of andere                instanties
• houdt geen dossiers bij en garandeert vertrouwelijkheid (maar geen geheimhouding bij        ernstige situaties, zoals bij een strafbaar feit)
• adviseert het bestuur over preventie en veiligheid binnen de vereniging

Hoe verloopt een gesprek met de VCP
1. Contact opnemen:  je kunt de VCP telefonisch benaderen of haar persoonlijk aanspreken voor een afspraak
2. Afspraak maken:  de VCP plant een geschikt moment en een rustige locatie om in vertrouwen te spreken
3. Gesprek voeren:  je kunt in alle rust je verhaal doen. De VCP stelt vragen om de situatie beter te begrijpen
4. Mogelijkheden bespreken:  de VCP helpt je na te denken over vervolgstappen en geeft advies over mogelijke oplossingen of doorverwijzing. Jij bepaalt wat er gebeurt
5. Afsluiting en vervolg:  afhankelijk van de situatie wordt een vervolgafspraak gemaakt of verdere ondersteuning geboden

Onze VCP is er om te luisteren en te ondersteunen, maar niet om problemen direct op te lossen. Heb je vragen of wil je iets bespreken? Neem gerust contact op.

De vertrouwenscontactpersoon is:
Petra Bok, telefoon 06-10528963

Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
Een van de onderdelen van de gedragscode is dat wij van alle bestuursleden, docenten en vrijwilligers die actief zijn als hulpverlener, een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen die wordt afgegeven door het Ministerie van Justitie en Veiligheid. De VOG kan kosteloos via de vereniging worden aangevraagd. 

Een VOG is een momentopname en geeft aan dat het gedrag uit het verleden geen bezwaar vormt voor de werkzaamheden waarvoor deze wordt aangevraagd. Wij vragen de betrokkenen daarom iedere 4 jaar een nieuwe VOG aan te vragen.

 

 

 

WordPress Author Theme - Copyright 2024 EHBO Vereniging Castricum